Kitara soi, lauletaan, ihmiset ovat jälleen koolla rantanuotiolla. Ihaillaan kauniita lauluja, hiljennytään niiden sanoman äärellä, ja unelmoidaan...
On kesä, kevät tai syksy. Me olemme merellä ja saarissa. Ja talvella muistellaan ja etsitään yhä uusia kauniita lauluja.

tiistai 23. marraskuuta 2010

Sade on mun kyyneleeni, Nuottien soittaminen kitaralla on helppo oppia

Seuraavana oli Jukka Kuoppamäen;  Sade on mun kyyneleeni.  Hm.

- En osaa tätä, eikä tää oikein oo mun mielimusiikkiani.  Tämähän on tällainen melkein puhumalla tehty; tai en mä tätä ainakaan osaa laulaa ihan suoraan.
Joku näytti pienellä otsalampulla valoa, ja trubaduuri soitti, tyyliin- plink-plonk-plink... mistä sai osviittaa omalle äänelleen.  Toisen ja kolmannen säkeistön joku muu lauloi ja trubaduuri veteli soinnut.  Pisti vielä lopuksi rimpsuna sen alkusoiton.
Ja menihän se.  Alkuperäisesityksen muistivast kaikki:  Jukka Kuoppamäki mahtavine äänineen, oikeastaan sellainen jylhä ja tumma sointihan hänen äänessään on.
Laulu tuli ja meni ja taas odoteltiin joltakin lausuntoa;

- Tämähän on perinteelisen vanhan kansanlaulun mukaan tehty; orpopoika maailmalla, voisi olla synkkäkin tarina, mutta eikö näitä kuunnella aika tunteettomasti.  Sillä eihän tuollaiseen tarinaan oikein osaa... sillai sympatialla suhtautua.  Jos lähipiirissä olis joku noin kovan kohtalon kokenut, niin kyllä sitä säälittäisiin.
- Minä olen.   Joku ilmoitti.

- Mä tykkään hirveesti tästä d-duurista.  Heti ku näkee nuoteissa kaksi risuaitaa, niin;   aaah!  Se on kivaa ja helppoa.  Nuotinlukutaito on äärimmäisen helppo opetella.  Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miksei suomalaiset kitaransoittajat viitsi sitä tehdä.  Tunnissa parissa se painuis kaaliin, ku vaan hieman viitsisivät ajatella.  Koulussa se oli onnetonta kun pianisti yritti opettaa sitä nuorille kitaristeille.  Tässä ei tarvitsis kun kolme ylennysmerkkiä ja kaksi alennusmerkkiä opetella, ni homma olis siinä.  Niillä pystyy  melkein kaikki kappaleet soittamaan.

1 kommentti:

  1. Aloittaessani kitaransoiton (rämpyttelyn) kävin ostamassa Fazerilta virityspillin, millä en tietenkään tehnyt mitään. Yrittelin melodioita, koska en ole laulumiehiä, mutta väsähdin pian.

    VastaaPoista

Jätä viestisi tähän...